2.12.2015

21# Ruuna orin mielellä

Olin parisen viikkoa keuhkokuumeessa, ja nyt kun olen edes vähän parempaan päin, kävin heti Masia moikkaamassa. Harmikseni tuli ihan todella huono sää, satoi jotain epämääräistä valkeaa.. Riemastuin kun saavuin tallille ja ruuna seisoi aivan tallin oven edessä, josta sain sen näppärästi pyydystettyä sisälle! Yleensä se hakeutuu tarhan kauimpaan nurkkaan, jonne tarvon sitten nahkasaappaissani - upottavassa mudassa. 

Kiinnitin Masin jo harjauspaikalle, kunnes tajusin että sen jalat on kainaloihin asti aivan paksun mudan peitossa.. Ja eikun peruutettiin takaisin pesupaikalle, jossa lämpimällä vedellä harjan kanssa hankasin mutaa pois. Ja tätähän helpotti kovasti se, että Masi inhoaa jalkojen pesua, tai vesiletkuja yleensäkkin. 

Kun olin varustanut ruunan niin lähdettiin kävellen kohti kenttää. Nappasin myös liinan mukaan, ihan vaan siltä varalta jos Masilla olisi turhaa energiaa.. Ja oikeassahan minä olin. Jo kävellessä tietä pitkin se saattoi saada ihan yhtäkkiä kohtauksen ja riekkua jokaisen ilmansuuntaan jokaisella raajallaan :D Pikkuisen aina säikäytti, kun hevonen yhtäkkiä lennähtää ilmaan ja itse lensit sitten kepoisasti mukana riimusta pitäen..! Noh, kun naapurien kohdalle päästiin, heidän hevoset alkoivat laukkaamaan tarhassa.. Siitäpä se riemu vasta alkoi. Masin pää nousi taivaisiin ja se alkoi tepastamaan paikallaan, kokoajan tunkien minua ojaa kohti. Ja kävinhän minä sitten siellä ojassakin lopulta pari kertaa!.. Siis aivan järkyttävää, käyttäytyi ihankuin orit konsanaan. 

Mentiin sitten silleen metri kerrallaan kenttää kohti, kun pidätteet ei ihan menneet läpi! Melkein voin sanoa roikkuneeni siellä riimunnarussa, kun tämä "oripoika" käveli isoin keinuvin askelin, pää pystyssä, häntä ja sieraimet tötteröllä etiäpäin. Ja välillä sinkosi johonkin suuntaan huvikseen aivan yhtäkkiä.. Kentälle kun päästiin, laskin Masin heti juoksemaan liinassa. Ja se veti (taas) kiitolaukkaa ympyrällä ja heitti takapäätään niin ylös kuin pystyi.. Niin ja teki hienoja laukanvaihtoja ihan itse!..

Kun olin liinannut (josta tässä lyhyt video) hyppäsin selkään ja menin jonkin aikaa ilman jalustimia ravia kahdeksikolla. Ihan vain omia vatsalihaksiani ja istuntaani ajatellen.. Pari kertaa tein myös käynti-laukka-käynti siirtymisiä. Ihan kivasti se meni sitten lopulta, kun virtaa ei enää ollut varastossa liikaa.. :D Ratsastuksen jälkeen ruuna pääsikin omaan karsinaansa lepäilemään, ja pistin sille linimentit sekä annoin heinää sylillisen. 


Tiedättekö te hevosia jotka eivät ole oreja, mutta käyttäytyvät samalla tapaa? Miten se ilmenee?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan asiallisesti!